Administratie

 

           Belasting

 

           Advies

 

 

A. ALGEMENE BEPALINGEN

Artikel 1: definities

1. Onder opdrachtnemer wordt in deze algemene voorwaarden verstaan Prins Financiële Dienstverlening (PFD), ingeschreven bij de Kamer van Koophandel en Fabrieken voor Gooi-, Eem- en Flevoland onder nummer 34317745.

2. Onder opdrachtgever wordt in deze algemene voorwaarden verstaan de natuurlijke of rechtspersoon die aan opdrachtnemer opdrachten verstrekt tot het verrichten van alle mogelijke werkzaamheden behorende tot het gebruikelijke werkterrein van het administratiekantoor.

3. Onder werkzaamheden wordt in deze algemene voorwaarden verstaan de door opdrachtgever aan opdrachtnemer opgedragen en door laatstgenoemde aangenomen werkzaamheden die door opdrachtnemer dienen te worden verricht. Deze werkzaamheden kunnen onder meer omvatten: het voeren van een (complete) boekhouding c.q. administratie ten behoeve van opdrachtgever, het opstellen van jaarstukken, het verzorgen van belastingaangiften en de eventuele vervolgen daarop, alsmede alle handelingen, diensten en verrichtingen die naar algemeen inzicht en op enig moment dienstig (kunnen) zijn in verband met bedoelde werkzaamheden.

4. Onder levering wordt in deze algemene voorwaarden verstaan het in het bezit van opdrachtgever stellen van de resultaten van de opdrachtnemer opgedragen werkzaamheden c.q. – indien dit niet mogelijk is- het verrichten van de opgedragen werkzaamheden.

Artikel 2: Toepasselijkheid

1. Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, zijn deze algemene voorwaarden van toepassing op alle aanbiedingen, prijsopgaven en werkzaamheden van opdrachtnemer, alsmede op alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, daaronder begrepen alle werkzaamheden en verbintenissen.

2.  Deze algemene voorwaarden zijn eveneens van toepassing op alle overeenkomsten met opdrachtnemer, voor de uitvoering waarvan derden dienen te worden betrokken.

3. Afwijkingen van en/of aanvullingen op deze algemene voorwaarden zijn slechts van kracht mits en voor zover schriftelijk door opdrachtnemer en opdrachtgever overeengekomen. Deze afwijkingen en/of aanvullingen hebben slechts betrekking op de desbetreffende overeenkomst, tenzij uitdrukkelijk schriftelijk anders is overeengekomen.

4. De opdrachtgever met wie eenmaal op de onderhavige algemene voorwaarden een overeenkomst werd afgesloten, wordt geacht stilzwijgend met de toepasselijkheid van deze voorwaarden op later met de opdrachtnemer gesloten overeenkomsten akkoord te zijn gegaan.

5. Eventuele algemene voorwaarden van opdrachtgever zijn niet geldig. De toepasselijkheid daarvan wordt door opdrachtnemer uitdrukkelijk van de hand gewezen.

 

B. PRIJSOPGAVEN EN TOTSTANDKOMING OVEREENKOMST

Artikel 3

1. Alle aanbiedingen en prijsopgaven van opdrachtnemer zijn tot het moment van totstandkoming van een overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever vrijblijvend, tenzij opdrachtnemer in de aanbiedingen op prijsopgaven aan opdrachtgever uitdrukkelijk anders heeft vermeld.

2. De overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever komt tot stand op het moment dat opdrachtnemer de hem opgedragen werkzaamheden mondeling dan wel schriftelijke aanvaardt, of met de uitvoering daarvan op een voor opdrachtgever kenbare wijze aanvangt. De in voorgaande zin opgenomen regel geldt eveneens voor wijzigingen in opdrachten.

3. Opdrachtnemer is verplicht opdrachtgever te laten weten dat op die overeenkomst deze algemene voorwaarden van toepassing zijn en bekend te maken dat deze algemene voorwaarden bij hem ter inzage liggen, alsmede dat deze voorwaarden desgewenst kosteloos aan hem worden toegezonden.

4. Onverminderd hun gehoudenheid tot volledige nakoming van de uit de overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever voortvloeiende verplichtingen gedurende de looptijd van de overeenkomst, zijn opdrachtnemer en opdrachtgever te allen tijde gerechtigd de overeenkomst schriftelijk op te zeggen zonder inachtneming van een opzegtermijn. Indien de overeenkomst eindigt voordat de opdracht is voltooid, is opdrachtgever het honorarium verschuldigd overeenkomstig de door de opdrachtnemer opgegeven uren voor werkzaamheden die ten behoeve van opdrachtgever zijn verricht.

5. Indien tot opzegging is overgegaan door opdrachtgever, heeft opdrachtnemer recht op vergoeding van het aan zijn zijde ontstane en aannemelijk te maken bezettingsverlies, alsmede op vergoeding van additionele kosten die opdrachtnemer reeds heeft gemaakt en kosten die voortvloeien uit eventuele annulering van ingeschakelde derden.

6. Indien tot opzegging is overgegaan door opdrachtnemer, heeft opdrachtgever recht op medewerking van opdrachtgever bij overdracht van werkzaamheden aan derden, tenzij er sprake is van opzet of bewuste roekeloosheid aan de zijde van opdrachtgever waardoor opdrachtnemer zich genoodzaakt ziet tot opzegging als in dit lid bepaald, voorwaarde is dat opdrachtgever alle onderliggende openstaande voorschotten dan wel alle declaraties heeft voldaan.

 

C.VERPLICHTINGEN OPDRACHTNEMER

Artikel 4

1. Opdrachtnemer voert de hem opgedragen werkzaamheden zorgvuldig en naar beste weten en kunnen uit.

2. Opdrachtnemer bepaalt de wijze waarop de overeenkomst wordt uitgevoerd en door welke personen/werknemers.

3. Opdrachtnemer is bevoegd om werkzaamheden te laten verrichten door een door opdrachtnemer aan te wijzen derde.

4. Indien de werkzaamheden van opdrachtnemer beogen een bepaald (financieel) eindresultaat ten behoeve van opdrachtgever te bewerkstelligen, wordt gezien de aard van de door opdrachtnemer te verrichten werkzaamheden nimmer gegarandeerd dat dit beoogde resultaat daadwerkelijk zal worden bereikt.

5. Opdrachtnemer is behoudens dwingendrechtelijke voorschriften verplicht tot geheimhouding tegenover derden die niet bij de uitvoering van de opdracht zijn betrokken ten aanzien van alle informatie die hem door opdrachtgever ter beschikking is gesteld, alsmede van de door verwerking daarvan verkregen resultaten, tenzij opdrachtnemer daarvan door opdrachtgever schriftelijk is ontheven.

6. Opdrachtnemer is niet gerechtigd de informatie die hem door opdrachtgever ter beschikking wordt gesteld aan te wenden voor een ander doel dan waarvoor zij door opdrachtnemer is verkregen.

 

D.UURTARIEF EN VERSCHOTTEN

Artikel 5

1. Tenzij schriftelijk uitdrukkelijk anders is overeengekomen, wordt een opdracht aanvaard en worden overeengekomen werkzaamheden door opdrachtnemer        verricht tegen vergoeding van de overeengekomen (uur) tarieven en verschotten, vermeerderd met de daarover verschuldigde omzetbelasting (BTW).

2.  Op schriftelijk verzoek van opdrachtgever zendt opdrachtnemer aan deze een overzicht toe waarin opgenomen de door opdrachtnemer gebruikelijk gehanteerde (uur) tarieven en verschotten.

3.  Indien de overeenkomst is aangegaan voor een vast bedrag, behoudt opdrachtnemer zich het recht voor meer werkzaamheden dan vermeld in de opdracht uit te voeren en aan opdrachtgever in rekening te brengen, indien deze werkzaamheden voor de goede uitvoering van de opdracht noodzakelijk zijn. Opdrachtgever wordt – tenzij dit redelijkerwijs niet mogelijk is – vooraf schriftelijk op de hoogte gebracht van de uitvoering van deze aanvullende werkzaamheden, in welk geval hij binnen vijf werkdagen schriftelijk dient te berichten dat hij zich met de extra werkzaamheden en daarmee samenhangende kosten niet kan verenigen, bij gebreke waarvan opdrachtnemer bevoegd is de aanvullende werkzaamheden onverkort uit te voeren en aan opdrachtgever in rekening te brengen.

4. De vergoeding is niet afhankelijk van de uitkomst van de verleende opdracht.

 

E.DECLARATIE EN BETALING

Artikel 6

1. Tenzij uitdrukkelijke schriftelijk anders is overeengekomen, worden de door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden tenminste eenmaal per kwartaal aan opdrachtgever gedeclareerd. De declaratie is zodanig gespecificeerd dat opdrachtgever daaruit voldoende inzicht verkrijgt in de samenstelling van de componenten die tezamen het gedeclareerde bedrag vormen.

2. Betaling van de declaratie(s) dient te geschieden binnen veertien dagen na de op de declaratie vermelde datum. Als de dag van betaling geldt de dag van creditering van de daartoe door opdrachtnemer kenbaar gemaakte bankrekening, ofwel de dag van ontvangst van het bedrag in contanten.

3. Indien de opdrachtgever niet een natuurlijk persoon is, is deze niet bevoegd zich op schuldvergelijking of compensatie te beroepen.

4.  Reclame terzake een door opdrachtnemer aan opdrachtgever verzonden declaratie dient te geschieden binnen vier weken na de op deze declaratie vermelde datum. Ieder recht van reclame terzake een declaratie vervalt door overschrijding van deze termijn, tenzij opdrachtgever aantoont binnen deze termijn geen kennis te hebben kunnen nemen van de declaratie en met bekwame spoed nadien heeft gereclameerd.

5. De omvang van de door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden wordt vastgesteld aan de hand van de door opdrachtnemer bijgehouden administratieve (tijd) gegevens, tenzij deze gegevens aantoonbaar onjuist zijn.

6. Ingeval van niet c.q. niet tijdige betaling is opdrachtgever, zonder dat daartoe enige voorafgaande ingebrekestelling door opdrachtnemer is vereist, over het openstaande bedrag van de declaratie een vertragingsrente verschuldigd van 3% per maand of een gedeelte daarvan vanaf de vervaldatum tot aan de dag van de algehele voldoening van het openstaande bedrag.

7. Indien opdrachtgever in verzuim is komen voorts, vijftien dagen na schriftelijke aanmaning door opdrachtnemer, alle schaden en kosten ten laste van de opdrachtgever, zowel gerechtelijke als buitengerechtelijke, op de invordering van het openstaande bedrag, waaronder begrepen de kosten van een eventuele faillissementsaanvraag. De buitengerechtelijke incassokosten zijn tenminste gelijk aan het door de Nederlandse Orde van Advocaten geadviseerde incassotarief over het verschuldigde bedrag. Onder de gerechtelijke kosten zijn begrepen de kosten van rechtskundige bijstand van opdrachtnemer.

8.  Opdrachtnemer is te allen tijde gerechtigd van opdrachtgever betaling van een voorschot of zekerheid voor het nakomen van diens verplichtingen te  verlangen. Indien opdrachtgever niet terstond aan een daartoe strekkend verzoek van opdrachtnemer voldoet, is opdrachtnemer gerechtigd diens werkzaamheden met onmiddellijke ingang op te schorten c.q. af te breken totdat opdrachtgever alsnog aan zijn verplichtingen voldoet. Zolang opdrachtgever niet aan dit verzoek heeft voldaan, is opdrachtgever in verzuim, zonder dat daartoe enige voorafgaande ingebrekestelling is vereist. Blijft naar aanleiding van een verzoek van opdrachtnemer een voorschot te betalen of zekerheid te stellen een deugdelijke reactie binnen vijf werkdagen uit, dan is opdrachtnemer gerechtigd schriftelijk per aangetekende brief of met ontvangstbevestiging met onmiddellijke ingang de overeenkomst te ontbinden. Opdrachtnemer blijft onverminderd het recht behouden op betaling van de reeds door hem verrichte werkzaamheden en op een aan hem vanwege de ontbinding toekomende schadevergoeding.

 

F.AANLEVERING, LEVERTIJD EN AFLEVERING

Artikel7

1. Behoudens anders luidende overeenkomst(en) tussen opdrachtgever en opdrachtnemer geschiedt de aanlevering van de benodigde stukken, boeken, bescheiden, administratieve en/of andere gegevens, waaronder de benodigde documenten ter vaststelling van de identiteit van de opdrachtgever op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme, door of namens opdrachtgever aan opdrachtnemer op door opdrachtnemer te bepalen wijze en in door opdrachtnemer te bepalen vorm en aantal. Het hier gestelde is ook van toepassing op de aflevering van stukken, boeken, bescheiden e.d. door opdrachtnemer aan opdrachtgever.

2. Levering dient plaats te vinden binnen de overeengekomen termijn, of bij gebreke daarvan binnen een gelet op de opgedragen werkzaamheden redelijke termijn. Opdrachtgever dient de benodigde documenten ter vaststelling van de identiteit van opdrachtgever op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme te leveren voorafgaande aan de dienstverlening, tenzij op grond van de Wet ter voorkoming van witwassen en financieren van terrorisme een later tijdstip is toegestaan.

3.  Indien opdrachtgever, door welke oorzaak dan ook, geheel of gedeeltelijk in gebreke blijft voor de uitvoering van de werkzaamheden benodigde stukken, boeken, bescheiden, administratieve en/of andere gegevens aan opdrachtnemer ter beschikking te stellen c.q. deze niet tijdig of niet volledig ter beschikking van opdrachtnemer stelt, is opdrachtnemer bevoegd zijn werkzaamheden op te schorten tot het moment waarop wel voldaan is door opdrachtgever aan zijn verplichtingen tot aanleveren van stukken, boeken, bescheiden etc.

4. Opdrachtnemer is gehouden, indien opdrachtgever langer dan vier weken na het tot stand komen van de overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever in gebreke blijft met aanlevering van voormelde bescheiden, opdrachtgever om nadere informatie te vragen. Zolang opdrachtnemer zijn werkzaamheden opschort ten gevolge van het ontbreken c.q. het niet tijdig of niet voldoende aanleveren van bescheiden door opdrachtgever, is opdrachtnemer jegens opdrachtgever niet aansprakelijk voor de daaruit eventueel voortvloeiende directe of indirecte schade, winstderving, administratie of fiscale boete, verhogingen, hoe ook genaamd.

5. Extra kosten, ontstaan als gevolg van het door de opdrachtgever niet, niet tijdig of niet behoorlijk verstrekken van de door opdrachtnemer verlangde gegevens of informatie, komen voor rekening van de opdrachtgever.

 

G. RETENTIERECHT

Artikel 8

1. Opdrachtnemer is bevoegd de afgifte van alle zich in het kader van de opgedragen werkzaamheden onder hem bevindende stukken, boeken, administratieve en/of andere gegevens en overige bescheiden op te schorten totdat opdrachtgever volledig aan zijn verplichtingen jegens opdrachtnemer heeft voldaan, derhalve inclusief eventueel verschuldigde rente en kosten, dan wel daarvoor genoegzaam zekerheid heeft gesteld, een en ander voor zover deze zaken als zodanig bewerking door opdrachtnemer hebben ondergaan.

2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade van opdrachtgever die is veroorzaakt door de opschorting veroorzaakte vertraagde afhandeling van werkzaamheden.

 

H. RECLAMES

Artikel 9

1. Onder reclames wordt in deze algemene voorwaarden verstaan alle grieven van opdrachtgever wegens door opdrachtnemer verrichte werkzaamheden, evenwel met uitzondering van reclames betreffende gezonden declaraties.

2.  Reclames dienen schriftelijke bij opdrachtnemer te worden ingediend binnen dertig dagen na constatering van het gebrek. De reclames dienen een duidelijke en deugdelijke gemotiveerde omschrijving van de grieven c.q. geconstateerde gebreken te behelzen.

3.  Opdrachtnemer deelt opdrachtgever binnen dertig dagen na datum van ontvangst van de reclame, bij voorkeur schriftelijk, mee of en, in bevestigend geval, op welke wijze aan de reclame – als zijnde al dan niet terecht – tegemoet wordt gekomen.

4. Indien de reclame door opdrachtnemer c.q. in overleg tussen opdrachtnemer en opdrachtgever niet in der minne kan worden opgelost binnen twee maanden na ontvangst van de reclame door opdrachtnemer, is ieder der partijen bevoegd het geschil aan de bevoegde rechter voor te leggen. Opdrachtnemer is gehouden opdrachtgever te wijzen op deze mogelijkheid en op de termijn na het verstrijken waarvan de opdrachtgever het geschil bij de rechter aanhangig kan maken.

5. Reclames geven opdrachtgever niet de bevoegdheid de verplichting tot betaling van openstaande declaraties op te schorten, tenzij opdrachtgever een onherroepelijke bankgarantie stelt terzake van het verschuldigde bedrag, vermeerderd met 10% wegens rente en kosten en in deze garantie de bepaling is opgenomen dat deze door opdrachtnemer kan worden ingeroepen indien en voor zover de reclame bij vonnis van de bevoegde rechter ongegrond wordt bevonden of indien opdrachtgever terzake deze reclame niet binnen één maand na het stellen van deze bankgarantie, een geschil bij de bevoegde rechter aanhangig heeft gemaakt.

 

I.GEBRUIKSRECHTEN OPDRACHTGEVER

Artikel 10

De resultaten van de door opdrachtnemer in opdracht van opdrachtgever verrichte werkzaamheden mogen door opdrachtgever uitsluitend zelf c.q. binnen de eigen onderneming en binnen het kader van de verleende opdracht worden gebruikt, tenzij uit de opdracht uitdrukkelijk anders voortvloeit of opdrachtnemer aan opdrachtgever voorafgaande schriftelijk toestemming heeft verleend deze resultaten aan derden te openbaren of deze door derden te doen gebruiken.

Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer tegen mogelijk aanspraken van derden indien opdrachtgever deze bepaling niet nakomt.

 

J.RISICO VAN OPSLAG INFORMATIE

Artikel 11

1. Eventuele beschadiging of tenietgaan van bij opdrachtnemer of derde(n) opgeslagen

 informatie van opdrachtgever is voor rekening en risico van opdrachtgever, tenzij opdrachtnemer aantoonbaar tekort is geschoten in zijn verplichting tot zorgvuldige opslag van deze informatie. Het is opdrachtnemer toegestaan bij deze opslag gebruik te maken van geautomatiseerde systemen.

2. Opdrachtnemer is nimmer aansprakelijk voor beschadiging of tenietgaan van informatie tijdens vervoer of verzending daarvan, ongeacht door wie en op welke wijze dit vervoer plaatsvindt.

3. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer van alle aanspraken van derde(n), voortvloeiende uit of verband houdende met de beschadiging of het tenietgaan van informatie als hier bedoeld.

 

K.AANSPRAKELIJKHEID

Artikel 12

1. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor schade aan opdrachtgever die ontstaat doordat opdrachtgever aan opdrachtnemer onjuiste of onvolledige stukken heeft verstrekt.

2. Opdrachtnemer is niet aansprakelijk voor enige gevolgschade, bedrijfsschade of indirecte schade die het gevolg is van het niet, niet tijdig of deugdelijk presteren door opdrachtnemer.

3. Opdrachtnemer is jegens opdrachtgever uitsluitend aansprakelijk voor schade die het rechtstreekse gevolg is van een toerekenbare tekortkoming(en) in de uitvoering van de opdracht. Deze aansprakelijkheid is beperkt tot het bedrag van het voor de uitvoering van de opdracht in rekening gebrachte vergoeding. Indien de opdracht een duurovereenkomst betreft met een looptijd van meer dan een jaar dan wordt het hiervoor bedoelde bedrag gesteld op drie maal het bedrag van de vergoeding dat in de twaalf maanden voorafgaand aan het ontstaan van de schade in rekening gebracht aan opdrachtgever. In geen geval zal de totale vergoeding van de schade op grond van dit artikel meer bedragen dan € 20.000,- per gebeurtenis, waarbij een reeks samenhangende gebeurtenissen geldt als één gebeurtenis.

4. Opdrachtgever is gehouden om schadebeperkende maatregelen te nemen.

5. Medewerkers van opdrachtnemer zijn niet bevoegd op welke wijze dan ook namens opdrachtnemer aansprakelijkheid voor de in dit artikel bedoelde schade te erkennen.

6. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor vorderingen van derden wegens schade die veroorzaakt is doordat opdrachtgever aan opdrachtnemer geen, onjuiste of onvolledige bescheiden heeft verstrekt.

7. Opdrachtgever vrijwaart opdrachtnemer voor aanspraken van derden die in verband met de uitvoering van opdracht schade lijden die het gevolg is van het handelen of nalaten van opdrachtgever of van zijn onveilige situaties in diens bedrijf of organisatie.

8. Opdrachtnemer kan nimmer aansprakelijk worden gesteld voor het geval het met de opgedragen werkzaamheden beoogde (financiële) resultaat of effect niet wordt behaald.

 

L.OVERMACHT

Artikel 13

1. Als een tekortkoming in de nakoming van de overeenkomst tussen opdrachtnemer en opdrachtgever, die opdrachtnemer niet kan worden toegerekend, geldt iedere omstandigheid waarmee opdrachtnemer bij het tot stand komen van de overeenkomst redelijkerwijze geen rekening behoefde te houden en ten gevolge waarvan de normale uitvoering van de overeenkomst redelijkerwijs niet van opdrachtnemer kan worden verlangd, daaronder begrepen doch niet beperkt tot werkstaking en calamiteiten, zoals waterschade, brand, diefstal en defecten of storingen in bij de uitvoering van de opgedragen werkzaamheden gebruikte apparatuur.

2. Opdrachtnemer is gehouden opdrachtgever onverwijld te waarschuwen indien zich bij hem een geval van overmacht als hier bedoeld voordoet.

3. Ingeval van overmacht plegen partijen overleg omtrent de daaraan toe te kennen gevolgen.

 

M.GESCHILLEN

Artikel 14

1. Alle overeenkomsten tussen opdrachtnemer en opdrachtgever worden uitsluitend beheerst door Nederlands recht.

2.  Alle geschillen voortvloeiende uit of samenhangende met een tussen opdrachtnemer en opdrachtgever gesloten overeenkomst, hoe ook genaamd, worden beslecht door de bevoegde burgerlijk rechter.